1. | A maga kivánsága után megy az agyas ember, minden igaz bölcseség ellen dühösködik. |
2. | Nem gyönyörködik a bolond az értelemben, hanem abban, hogy az ő elméje nyilvánvalóvá legyen. |
3. | Mikor eljő az istentelen, eljő a megútálás; és a szidalommal a gyalázat. |
4. | Mély víz az ember szájának beszéde, buzogó patak a bölcseségnek kútfeje. |
5. | A gonosz személyének kedvezni nem jó, elfordítani az igazat az ítéletben. |
6. | A bolondnak beszédei szereznek versengést, és az ő szája ütésekért kiált. |
7. | A bolondnak szája az ő romlása, és az ő beszédei az ő életének tőre. |
8. | A susárlónak beszédei hizelkedők; és azok a szív belsejét áthatják. |
9. | A ki lágyan viseli magát az ő dolgában, testvére annak, a ki tönkre tesz. |
10. | Erős torony az Úrnak neve, ahhoz folyamodik az igaz, és bátorságos lészen. |
11. | A gazdagnak vagyona az ő erős városa, és mint a magas kőfal, az ő gondolatja szerint. |
12. | A megromlás előtt felfuvalkodik az ember elméje; a tisztesség előtt pedig alázatosság van. |
13. | A ki felel valamit, míg meg nem hallja, ez bolondság és gyalázatos rá nézve. |
14. | A férfiú lelke elviseli a maga erőtlenségét; de a megtört lelket ki viseli el? |
15. | Az eszesnek elméje tudományt szerez, és a bölcseknek füle tudományt keres. |
16. | Az embernek ajándéka szabad útat szerez néki, és a nagyoknak orczája elé viszi őt. |
17. | Igaza van annak, a ki első a perben; mígnem eljő az ő peresfele, és megvizsgálja őt. |
18. | A versengéseket megszünteti a sorsvetés, és az erőseket elválasztja. |
19. | A felingerelt atyafiú erősb az erős városnál, és az ilyen versengések olyanok, mint a vár zárja. |
20. | A férfi szájának hasznával elégedik meg az ő belseje; az ő beszédének jövedelmével lakik jól. |
21. | Mind a halál, mind az élet a nyelv hatalmában van, és a miképen kiki szeret azzal élni, úgy eszi annak gyümölcsét. |
22. | Megnyerte a jót, a ki talált feleséget, és vett jóakaratot az Úrtól! |
23. | Alázatos kérést szól a szegény; a gazdag pedig keményen felel. |
24. | Az ember, a kinek sok barátja van, széttöretik; de van barát, a ki ragaszkodóbb a testvérnél. |